Együtt A Daganatos Gyermekekért Alapítvány

Mikuláslátogató kirándulás a finnországi Rovaniemibe – Beszámoló

2011. december 12.

1. 2011. december 1. csütörtök:

Kis csapatunk csütörtökön reggel indult el a finnországi Rovaniemibe, hogy találkozzon a Mikulással. 9.30-ra beszéltük meg a találkozót Ferihegyre. Mindenki példásan pontosan érkezett és az útlevelét/személyi igazolványát sem hagyta senki otthon, így nem volt akadálya annak, hogy elinduljunk. Csináltunk egy csoportképet, majd a szülők elbúcsúztak a gyermekektől. Megkezdődött a poggyászok feladása és az útlevélvizsgálat. Miután ezekkel végeztünk, a fémdetektoros kapukon keresztül a tranzitváróba jutottunk, ahol rögtön egy jó mókába botlottunk. Ha valamit vásároltunk a tranzitváróban, akkor pörgethettünk. Volt aki pen drive-ot nyert, más csokis brovnie-t, vagy tollat. Ezután már nyílt is a kapu és felszállhattunk a repülőgépre. Az ablakból láthattuk a többi repülőt is. Ezután felszálltunk a gépre. Mindenki megkereste a helyét és már indultunk is. A gyermekek kaptak egy színező füzetet és ceruzákat, így hamarosan kezdetét vette az alkotás. Később sajtos-sonkás szendvicset és üdítőt hoztak a légiutas-kísérők. Ismerkedéssel, mókázással telt a repülőút első fele. Ezután fogtuk a csomagjainkat és leszálltunk a gépről. Meglepetésünkre Helsinkiben melegebb volt, mint az induláskor Budapesten. 6 fokos hőmérséklettel és borult idővel fogadott minket Helsinki, de az eső nem esett. A reptéren idegenvezetőnk Éva és a finn SYLVA Alapítvány képviselői már vártak ránk. Buszra szálltunk és megnéztük Helsinki főbb nevezetességeit. A főtéren kiszállhattunk a buszból és körbenézhettünk kicsit. Közben sok izgalmas dolgot tudtunk meg Helsinkiről. Láthattunk nagy tengerjáró hajókat, világítótornyot is. Sajnos az idő nagyon rövid volt, szívesen megnéztük volna jobban a várost. Ezután egy étterembe mentünk, ahol megvacsoráztunk. Főként pizzák és saláták közük válogathattunk, de volt húsgombóc, tejszínes burgonya, lasagne és leves is. Miután megvacsoráztunk visszaindultunk a reptérre, ahol ismét biztonsági ellenőrzés következett, majd felszálltunk a gépre és indultunk Rovaniemibe. Az út bő egy órás volt, s Rovaniemiben 4 fok, eső és szél fogadott bennünket. A váróban már várt ránk finnországi segítőnk Anita és Nina. Finn kísérőink elmondták, hogy kb. ötven éve nem volt ilyen enyhe novemberük, s számukra is szokatlan volt a meleg idő, s az hogy decemberben nincs hó. Összeszedtük a csomagjainkat és kisétáltunk a reptér épülete előtt álló buszhoz. Bepakoltuk a csomagokat és már indultunk is a szállodához. A hotelben megkerestük a szobáinkat, kipakoltuk a bőröndjeinket, lezuhanyoztunk, Ekkorra már jól elfáradtunk, így nemsokára ágyba bújtunk.

1. 2011. december 2. péntek:

Pénteken reggel 8 órakor volt az ébresztő. Fél kilenckor kezdődött a reggeli. A bőséges svédasztalon mindenki talált magának valami finomságot. 11 órakor elindultunk busszal a Mikulásfalvára meglátogatni a Mikulást. Először körülnéztünk a Mikulásfaluban található kis üzletekben, így sok gyermek meg tudta venni apró ajándékait szüleinek, testvéreinek. A Mikulás fél egykor fogadott bennünket. A szobájához vezető úton jégcsapok és lávakövek között jutottunk el, majd láthattuk a hatalmas óráját is, amit arra használ, hogy megállítsa az időt, hogy minden gyermekhez eljusson egy éjszaka alatt. A Mikulás nagyon kedves volt, többeket a nevükön szólított, s még magyarul is tudta köszönteni a gyermekeket, akik megérkezésük után átadták a Mikulásnak rajzaikat, leveleiket. Készítettünk közös fotót a Mikulással, majd énekeltünk is neki, aminek nagyon örült. Ezután meglátogattuk a Mikulás postahivatalát. Itt is manók dolgoznak, akik segítenek a Mikulásnak szétválogatni és megválaszolni a sok-sok levelet amit kap. A manóknak is énekeltünk egyet, akiktől aztán megkaptuk a Mikulás ajándékait rejtő kis csomagokat, majd képeslapot is küldhettünk a Mikulás postahivatalából. Ezután buszra szálltunk és elmentünk a Fül-hegyhez. ez a hegy arról kapta a nevét, hogy itt a Mikulás meghallja minden gyermek kérését. Az itt található Santa parkban megebédeltünk, majd sok érdekes dologgal találkozhattunk. Felültünk a mesevasútra, kézművesedtünk, kijártuk a manóiskolát, amiről még oklevelet is kaptunk, majd meglátogattuk a jégbarlangot, ahol a Jéghercegnő fogadott minket. Meleg ruhákba öltöztünk és bementünk a barlangba, ahol minden jégből volt. Láttunk jégből készült jávorszarvast, medvét, farkast, rénszarvast. Felülhettünk a jégből készült trónszékbe, majd kipróbálhattuk a jégből készült ágyat is. Megnéztük a mikulás játékkészítő gépét, majd egy hó gömbben játszottunk. A fentiek után megnéztük a park színpadi előadását és együtt táncoltunk a manókkal. Ezután a szállodához buszoztunk, megvacsoráztunk, majd kezdetét vette az esti játék. A csapat egyik fele megnézte Rovaniemit, a többiek az uszodát és a szaunát fedezték fel, illetve a játékszobában próbálták ki a jobbnál jobb játékokat.

1. 2011. december 3. szombat:

Szombaton reggel 8 órakor keltünk, majd a reggelinél örömmel tapasztaltuk, hogy az éjszaka esett egy kis hó, aminek a két előző esős nap után nagyon örültünk. (Ma szerettük volna kipróbálni a husky-szánokat is, de sajnos ahhoz nem volt elég a reggelig leesett hó.) Reggeli után mindenki jól felöltözött, majd 10 órakor elindultunk busszal Ranuába. Útközben gyönyörködtünk a havas tájban, az út mellett majdnem végig fenyőerdő volt, s néha kis településeket is láthattunk. A legizgalmasabb az utazásban az út mellett legelésző rénszarvascsorda volt. A busz megállt, a rénszarvasok pedig szépen, méltóságteljesen átvonultak előttünk az úton. Az egyikük biztosan valami érdekeset láthatott, mert csak a harmadik dudaszó után volt hajlandó lemenni az útról. Ezt persze nem bántuk, hiszen vadon élő rénszarvassal még nem találkoztunk. Az út egy bő óráig tartott, majd megérkeztünk Ranuába. Leszálltunk a buszról, majd segítőnk Nina egy helyi karácsonyi süteménnyel lepett meg minket, amit az anyukája készített, így egy igazi lapp süteményt is megkóstolhattunk. A süti mellé dobozos üdítőt is kaptunk. Ezután elindultunk felfedezni a sarkköri állatkertet. Láttunk vidrát, hódot, különféle baglyokat, sast, vaddisznót, jegesmedvét, farkast, hiúzt, rozsomákot, jávorszarvast, pézsmatulkot, rénszarvast, meg még sok más érdekes állatot. Az állatkerti séta után megebédeltünk az állatkert ebédlőjében. Ezután aki akart, vásárolhatott az állatkert ajándékboltjában. Pár méterre a finn csokoládégyártónak, a Fazer-nek is volt egy mintaboltja sok gyerek nagy örömére. A vásárlás után kicsit csúszkáltunk, majd buszra szálltunk és visszaindultunk Rovaniemibe. Miután megérkeztünk a szállodába kicsit pihentünk, játszottunk a játékszobában majd megvacsoráztunk, s még egy kis fürdésre, szaunázásra is maradt idő.

Holnap az Arktikum Múzeumot látogatjuk meg, ahol megnézzük, hogyan élték mindennapjaikat a lappok. Megismerkedünk népviseletükkel, hagyományaikkal, kultúrájukkal. Ezután 14.05 órakor sok-sok élménnyel gazdagodva indulunk haza repülővel.

2011.december 1. – 2011. december 4. között Alapítványunk idén ötödik alkalommal szervezi meg daganatos, leukémiás gyermekek részére mikuláslátogató kirándulását a finnországi Rovaniemibe. A kirándulásra az ország minden részéből, a Gyermekonkológiai Hálózat tagklinikáiról érkeznek gyermekek.

A gyermekek találkozhatnak az igazi Mikulással Joulupukkival és manóival, megnézhetik jégbarlangját. Ellátogatnak a Föld legészakibb állatkertjébe Ranuába, ahol a sarkköri állatokat természetes környezetükben nézhetik meg. Láthatnak majd jegesmedvét, rénszarvast, farkast, hóbaglyot és még sok más érdekes állatot. Megismerkedhetnek a husky kutyákkal, akik szánkózni is elviszik majd a gyermekeket. A sarkköri népek életével, kultúrájával pedig az Arktikum Múzeumban ismerkedhetnek meg.